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Interview: Magical Mistakes

Magical Mistakesとして活動するErik Luebsは最近急がしそう。アメリカにツアーに行ったり、Day Tripper Recordsからアルバムをリリースしたり、大阪のイベント、INNITに関わったり。今週の土曜日にはイギリスのプロデューサーClarkとLapalux、そしてアメリカのプロデューサーTraxmanと、なんばHatchで共演します。そんな彼にバイオリニストJake Falbyについてや、新作、”Everything Uncertain”のレコーディングについて聞いてきました。

MBM: 夏のアメリカツアーはいかがでしたか?

Erik Luebs: 凄く良い時間を過ごせましたし、充実していました。合計で11日も演奏する事ができましたしね。ロサンゼルスのThe Smellでのライブは特に良くて。あとはなんと言ってもサンディエゴ。サンディエゴでは今の大阪に近い事が起きていましたし、出演者も以前に関わらせて頂いた方々でした。INNITマガジンでRemixをお願いさせて頂いてて。彼等はKill Quantiというクルーで、面白いショーをやっています。とても心の広い人達で、僕のやってる事にも興味を持ってくれて、まるで実家にいるような気分でした。最近仲良くしているMatthewdavidも演奏してましたね。

彼とはロサンゼルスでも共演しました。The Smellは若い頃、DIYやパンク、そしてノイズ等に興味があった頃によく通っていたので、今僕がやっているような、ベニューの伝統とはかけ離れた音楽を演奏するのは何か変な感じがしましたね。まぁ、理解のある方々がやってる自由な場所ですし、長い事会ってない友達にも会う事ができました。

MBM: Matthewdavidとはどのように出会ったのですか?

EL: 僕がアメリカツアーを組んでいた、Yoshitake Expeという日本のギタリストのライブで出会いました。もう三年も前になりますね。その頃Matthewdavidはサポート・ミュージシャンだったのですが、それ以来メールなんかで連絡を取っていました。Seihoに、アルバム、Everything UncertainのマスタリングをMatthewdavidに任せる事を進められて、六月頃に連絡を取りましたね。忙しいだろうと思っていたのですが、彼は興味を持ってくれて、リミックスなんかもやってくれました。

MBM: “Everything Uncertain”のレコーディングは順調でしたか?他のアルバムのレコーディングとはどのような違いがありましたか?

EL: 曲のアイディアが出てきたのは去年の冬に”Special Friends“っていう自主制作EPをリリースした後ですね。その作品は、僕のユニークさを他のクリエイティブなアーティスト達と共に発展させていこう、という試みでした。新作ではヒップホップとかのビートミュージックを避けています。意図的なのか偶然なのかは自分でも良く分かりませんが、ポスト・ロックとかポップ・ミュージックは常に好きだったので。例えば、“Don’t Need Much”なんかは凄くポップですよね。

最近では70年代のスピリチュアル・ジャズをよく聴いています。ファラオ・サンダース、ジョン・コルトレーン、彼とアリス・コルトレーン、あとマイルス・デイビスなんかも。でも、アルバムのレコーディングにはあまり影響してないかもしれませんね。そういったレコードを聴いていた時に、音色なんかからは刺激を受けました。古いキーボードやオルガンの音で実験する意欲を与えてくれています。

MBM: レコーディングはどこで行われたのですか?

EL: 7〜8割は宮崎の山奥で制作しました。エディティングやミキシングのほとんどはここ、滋賀です。こっちに引っ越してきてから細かい作業をしたのですが、完成させるのにものすごく時間がかかりましたね。

MBM: 宮崎という環境はアルバムにどのような影響を与えましたか?

EL: 大自然の中で制作した事が 哲学的に”Special Friends” EPに大きな影響を与えているのは確かです。新作ではどっちかというと音楽的な挑戦ですね。特定の場所だけでなく、いろんな環境の影響を受けています。前作はゆったりとした、メディテーションのような雰囲気を持っていて、音楽性というよりは、哲学性を重点に置いていました。新作はEPでなくアルバムなので、聴き手が何カ所くらい訪れる事ができるのか、興味があります。

でも、この作品は哲学的でもないですし、山の頂点にいるような内容でもありません。思い入れがあるのが最後の曲です。もうかれこれ3〜4年前からあった曲なので、聴いたときには出来の良さに思わず自分で驚いてしまいました。

MBM: “Everything Uncertain”には日本語のアナウンスメントのようなサンプルや、“Metemorphosis”での幼虫について解説するサンプルが使われていますが、解説をお願い致します。

EL: あれは昔住んでいた村で流れていた公共アナウンスです。避難情報とかが主な内容で、崖崩れの時なんかには放送されていましたね。大半が、「健康には気をつけて」みたいなありふれた内容だったので、録音してみたら面白くて。彼女が喋る時に放つムードを、メランコリックなメロディーやコードで味付けしています。それをする事で、曲を聴いて感じる事や見える物が変わってきて、意味深にできるのが利点です。矛盾してるように聞こえるかもしれませんが、何らかの効果があるので、彼女の声が必要となるのです。

他には、幼虫が蝶になる瞬間を解説するサンプルも使っているのですが、これはもっと教訓的と言えるでしょう。我々の生き物としての意識を問うような物なので、面白いアイディアだと思っています。

あと、808のバスドラムを除けば他にサンプルは使っていません。全部自分で作ろうと意識しています。

MBM: 自然との関わり方を教えて下さい。

EL: 僕は、音楽を通して音楽が存在する為のキャンバスを作ろうとしています。そのキャンバスでは音楽を実体的に聴き、感じ、触れ、見る事もできます。パレットには、紙や植物等のオーガニックな物を選んでいます。僕の部屋の音も。水も。“With Love”という曲なんかでは、焼酎の箱をパーカッションとして使っています。厳しいルールは無く、自由にやっています。

MBM: バイオリニストのJake Falbyとはどのように知り合ったのですか?

EL: 彼とはピッツアー大学で一緒でした。最初は音楽友達という訳ではなかったのですが、後に一緒に制作するようになりましたね。彼はとても優れたバイオリニストです。ニューヨークで一緒に住んでライブをやったりもしましたね。今回も誘ったらすぐに協力してくれて、ツアーでも9カ所で演奏してくれました。西海岸は無理だったのですが、他は全て参加してもらいました。

MBM: サイケやシューゲイザーを演奏されていたとお聞きしましたが、そのような経験はアルバムに影響を与えていますか?

EL: 僕のアーティスト人生の中でもかなり長い間そのような音楽をやってきたので、そういった影響は必然的に出てきます。今でも大好きですしね。でも、今はエレクトロニック・ミュージックにはあまり関わっていません。そのコミュニティーは今ルネサンスを迎えていて、厳しいルールに縛られる事無く自由な表現ができるのは知っています。いつでもそうだったかは知りませんが、今そのような音楽を演奏するアーティスト達は自分たちのオリジナルな音楽で世界中をツアーしていますよね。あまり多くは語りたくないのですが、Flying LotusのようなBrainfeederレーベルのアーティスト達は、やりたい事をやりたいようにやって、多くの共感を得ています。

僕はもっと幅広い影響を受けているので、それを全て凝縮する事でユニークなサウンドを表現しています。ベースが好きなので低音を強めたりしますし、ウォール・オブ・サウンドやダイナミクス、そしてポスト・ロックにも興味があるので、そんな影響も取り入れています。最近では、この、ソウルフルなジャズ風の作品ですね。

Interview: Magical Mistakes

Erik Luebs, who records as Magical Mistakes, has been busy as of late. He toured America this past summer, released a new full-length album called Everything Uncertain on Day Tripper records and he helps put on the electronic-music event INNIT in Osaka. This Saturday, Luebs will appear on the same bill as English producers Clark and Lapalux, plus American producer Traxman, at Osaka’s Namba Hatch. We talked to the Shiga-based producer about his new album, working with violinist Jake Falby and his recording process.

MBM: You did a tour of the United States this past summer. How did that go?

Erik Luebs: It was really good, I had a good time. I played 11 dates in total. I had really good shows in Los Angeles, where I played at The Smell, and San Diego. San Diego, in particular, was oriented towards the same sort of stuff that’s going on in Osaka. The people who presented that show were actually collaborators I’ve worked with before. They worked with us on the INNIT magazine and they did a remix for me. They have a crew there called Kill Quanti, they put on a lot of cool events. They are really open-minded people and they were interested in what I was doing. I felt very at home with that crew. Matthewdavid played as well, he has kind of become a good friend of mine as of lately.

He also played at the Los Angeles show. The Smell was a place I used to go to a lot when I was younger, and I was more into DIY and noise and punk music at that time. It was kind of weird to go back there now, now that I’m doing my own thing that is different than what would traditionally characterize that venue. I think it is a very open-minded space, and people were receptive. I also saw a lot of friends I hadn’t seen in a really long time, they came out.

MBM: How did you meet up with Matthewdavid initially?

EL: We ran into each other at a show for a musician I was putting on a tour in the United States for, a Japanese guitarist named Yoshitake Expe. That was three years ago. At the time, Matthewdavid was just playing support on the bill. We kept in touch, just occasional e-mails back and forth over the last two years or so. Seiho encouraged me to reach out to him to do mastering for the album Everything Uncertain. That was around early June when we reached out to him. I didn’t think he would have time to do it, but he was very interested in it . He also contributed a remix.

MBM: How did the recording of Everything Uncertain go? How did it differ from the recording sessions for your last albums?

EL: Some of the first songs started coming about after I finished a small, self-released EP I put out last winter, called Special Friends. That was more of a collaborative effort of me trying to develop and define my own unique sound amongst other creative minds. For this new album, I was less trying to go through hip-hop beats and beatmusic. I don’t know whether it was intentional or it just happened, but I’ve always been drawn to things like post-rock and pop music as well. Like, the song “Don’t Need Much” is pretty poppy.

Recently, I’ve been listening to a lot of spiritual jazz, jazz from the 70s. Pharoah Sanders and…mostly John Coltrane, him and Alice Coltrane. Miles Davis as well. Lately I’ve been listening to a lot of Pharoah Sanders, but I wouldn’t say that was a big influence on the recording of that album. When I was listening to a lot of the sounds on those records, I wanted to experiment with timbres and try to bring out some of the sounds, mostly with keyboards. There was a certain kind of organ sound I was going for on some of those old records.

MBM: Where was the album recorded?

EL: About 60, 70 percent of it came together while I was up in the mountains [of Miyazaki]. Almost all of the editing and mixing and getting really deep into that happened here in Shiga. The majority of it was finished prior to moving out here, but it wasn’t perfect. And I spent quite a bit of time working on little minute details. That was quite a process.

MBM: How did being in Miyazaki affect the recording of the album?

EL: I would say the Special Friends EP was more specifically really deep with the philosophical state I was in at the time being in the middle of the forest and nature. This newest record was more of a culmination of a lot of things I’ve been up to musically. It’s more of a well-rounded statement of other places I’ve been as well, not just one specific headspace. I think that first EP is quite a bit slower, it is a bit more meditative, it’s more focused on one overall philosophical idea. This new one, being an album and not an EP, I feel like if you are going to do 40 minutes of material or so, it might be nice to try to see how many places you can go.

This one wasn’t affected by any philosophical idea, like being up in the mountains or anything. One of the songs, the last one, originally started three or four years ago. I stumbled upon it and I said “Oh, shit, I made that!” I made it sound a lot better.

MBM: Everything Uncertain features samples of what sounds like Japanese announcements and, on the song “Metemorphosis,” a sample talking about caterpillars. Why did you choose the samples you did on the album?

EL: The announcements were recorded from a daily broadcast box in the village I used to live in, and a woman would broadcast things three times a day, announcements. It was mostly about emergency broadcasts, so like if there was a landslide. I just recorded her speaking and I thought it was interesting. I’m not particularly interested in what she was saying – I think she was mostly talking about really mundane things. I think the stuff I had in there was mostly about looking out for your health. It was more about the mood, of having this voice and juxtaposing it with melancholy chords and melodies. A lot of bands I liked growing up did that a lot. I just really like the way you can change and affect how you feel about something, and then you add this voice and suddenly it takes on this extra meaning. It might be completely irrelevant, but it still resonates with you somehow. I like having voices in there.

The other sample…that might have more of a didactic meaning of some sort. The voice on the sample is talking about when a caterpillar becomes a butterfly, literally all of the cells dissolve into one sac of fluid. It kind of brings up a lot of questions about consciousness, like do we even identify as an organism. I think that’s an interesting idea – I wouldn’t say that’s an overarching philosophy of mine in particular.

I don’t really sample anything else. Aside from some 808 bass drums, I try to put together all the sound myself.

MBM: What is your personal relationship with nature?

EL: With my music, I try to create a canvas on which the actual music takes place on. For me, that canvas is trying to occupy a physical space that we can hear, feel, touch and see. The palette that I chose was organic sounds – plants and paper. Sounds of my room as well. Water. Actually, the entire “With Love” song is a shochu box , I just recorded percussion off of that. I wouldn’t say I was particularly stringent – I didn’t have a whole lot of rules.

MBM: How did you connect with violinist Jake Falby?

EL: We went to college together, at Pitzer College. We didn’t meet specifically as music buddies, but we did begin to work on music together. He’s a really good violinist. We ended up living in New York together for a little while, and we played music in New York too. I asked him if he would be down to arrange some strings, and he was able to. And it worked out really well. He also played on nine of the eleven American bills…he missed the West coast shows, but he played the rest.

MBM: You’ve mentioned that you were a fan of psychedelic music, and you come from a psychedelic and shoegaze background. How did you incorporate those influences into the new album?

EL: Inevitably, those influences come out of the music that I’m making because that occupied a very long portion of my creative life. And I’m still into it. But now, I’m more or less involved with the electronic music community. And I think that community is in a sort of renaissance where you kind of do what you want to do, without a whole lot of rules. I’m sure it has always been more or less like that, but nowadays there are more people who are more successfully touring the world and playing music that’s really their own thing. I don’t want to say it too much, but like Flying Lotus or anyone coming off of the Brainfeeder label are like no rules, do what you want. And people are digging it.

With me, I’m coming from a range of influences. It isn’t deliberate, but the way my creative voice is coming out is mixing a lot of things together. I definitely love bass, and I try to get things pretty bassy, but I like the wall of sound and I like dynamics and I like post-rock music so I try to get that in there. And most recently it would be this more soulful jazz thing.